Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

DEZE PAGINA WORDT ZO SPOEDIG MOGELIJK BIJGEWERKT; NIET ALLE INFO IS ACTUEEL  - okt 2022


Hoe krijg ik steun

Als je in Woerden, Harmelen, Kamerik of Zegveld iets cultureels van de grond wilt brengen is daar soms/vaak, (doorhalen wat niet van toepassing is), geld voor nodig.

 

Afhankelijk van wat je wilt doen zijn er een aantal manieren waarop je e.e.a. kunt bekostigen.

 

Met betrekking tot commerciele activiteiten, voor de uitoefening van je beroep, voor een buurtfeest of voor je verjaardag/vriendenfeestje is het (meestal) zaak om "je eigen broek op te houden" en kom je meestal niet in aanmerking voor (financiele) ondersteuning.

 

Maar wil je iets cultureels ondernemen dat maatschappelijk belang heeft en/of voor veel mensen interessant is, of wat heel nieuw of vernieuwend is dan zijn er mogelijkheden om subsidie aan te vragen of een aanvraag te doen op ondersteuningfondsen. (zie onder)

 

Hieronder een poging om alle bestaande mogelijkheden overzichtelijk bijeen zetten.

 

Advies

Maar mocht je de weg in dit woud van voorwaarden en mogelijkheden niet goed kunnen vinden mag je ook met ons contact opnemen voor advies (en misschien voor een beetje praktische of financiële  steun.)

Mail dan naar info@cultuurlokaal.nl vermeld reden en contactgegevens en we nemen contact met je op.

OVERIGENS behalve subsidie en sponsoring is er ook nog Crowdfunding, zie de tips onderaan.

 

Fondsen In Woerden:

 

 

 

Gemeente

 

 

 

  • Subsidie aanvragen voor kunst en cultuur gaan (in principe) via het *Cultuur Platform Woerden - Cultuur Platform Woerden:   (*zij beheren het grootste deel van het gemeentelijk cultuurbudget)
  • - Gemeente cultuur erfgoed  subsidie,  (Alleen voor gemeentelijk erfgoed en incidenten)
  • Gemeente aanjaagbudget:  Voor een initiatief om het recreatief-toeristisch aanbod in de gemeente Woerden te verrijken en kunt u wel een steuntje in de rug gebruiken?                      

Dat gaat via, het commerciele, Woerden marketing, (toerisme) -maar kan o.i. heel goed kunt/cultuur betreffen als de doelgroep óók toeristen is.- red CL

  • Gemeentelijk Investeringsbudget: ideeën moeten een bijdrage leveren aan een nieuw aanbod aan activiteiten en voorzieningen in de buurten, wijken en dorpen. Wie een goed idee heeft, kan voor de uitvoering een beroep doen op een eenmalig investeringsbudget.
  • Gemeente Evenementen-ondersteuning:  De gemeente ondersteund een aantal goedgekeurde niet-commerciële evenementen met de inzet van gratis middelen, zoals dranghekken en veiligheidsmiddelen. Daarnaast kan een groep jaarlijks vast te stellen evenementen rekenen op financiële steun.

 

 

Provinciale Subsidies

Utrecht: De provincie ondersteund  ideeën, activiteiten en plannen van particulieren en organisaties financieel op allerlei beleidsgebieden. Van het realiseren van fietsvoorzieningen tot natuurbeheer en van culturele projecten tot technische innovaties. Lees meer over de subsidiemogelijkheden

 

 

Nationale Fondsen

- pr Bernhard fonds ondersteunt projecten op het gebied van cultuur, natuur of wetenschap in Nederland. Stichtingen, verenigingen en soms ook personen kunnen een aanvraag doen voor financiële ondersteuning.

- Fonds voor Cultuurparticipatie: verschillende subsidieregelingen voor cultuureducatie en cultuurparticipatie.

- kf Hein fonds.  Het Fonds is er specifiek voor giften aan projecten die passen binnen de doelstellingen: cultuur en volksontwikkeling, maatschappelijk werk, monumentenzorg, natuurbehoud, podiumkunsten en volksgezondheid in de provincie Utrecht.

- Het Mondriaan Fonds: stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland. Het maakt plannen, projecten en programma’s mogelijk van kunstenaars, tentoonstellingsmakers en critici, musea en andere kunst- en erfgoedinstellingen, én uitgevers en opdrachtgevers.

- Nederlands Letterenfonds:  Dit kent verschillende literaire soorten subsidies toe, bijvoorbeeld voor ondersteuning van activiteiten van literaire festivals, werk- en reisbeurzen voor auteurs en vertalers, aanvulling van tekorten voor productie en promotie van literaire uitgaven voor uitgevers.

- Fonds 21:  het steunen van ideële doelen gericht op Kunst & Cultuur en Jongeren & Maatschappij,

- Het BNG Cultuurfonds: Heeft tot doel activiteiten te stimuleren op het gebied van kunst en cultuur, die van betekenis zijn voor gemeenten en het gemeentelijk beleid. (tevens prijzen voor jong talent)

- De Kattendijke/Drucker Stichting: De Stichting tracht dit doel te bereiken door het verlenen van steun aan instellingen op religieus, cultureel en sociaal terrein,

- Kunst en Cultuur (europa) grensoverschrijdende activiteiten. Daarbij horen manifestaties van kunstenaars en musici, theatervoorstellingen, literaire bijeenkomsten, samenwerkingsprojecten tussen musea en de ontwikkeling van gezamenlijke cultuurprogramma’s.

- Ben Remkes Cultuurfonds: De Stichting stelt zich ten doel het initiëren en het in facilitaire en/of financiële zin ondersteunen van kunstenaars, hetzij individueel, hetzij in groepsverband, teneinde actuele kunst en cultuuruitingen van geïnspireerd scheppende kunstenaars, welke grensverleggend en vernieuwend zijn, te bevorderen, alles in de ruimste zin.

-Fonds Cultuur+Financiering: helpt creatieven, kunstenaars en culturele organisaties op weg met cultuurleningen en garanties. Financieel maatwerk, tegen lage rentes.

- Stichting Doen: Het BankGiro Loterij Fonds ondersteunt verrassende, culturele initiatieven in Nederland die een breed publiek aanspreken. Het fonds gelooft namelijk dat kunst en cultuur een antwoord kan geven op een aantal urgente sociale, economische en ecologische vraagstukken in onze samenleving. Het BankGiro Loterij Fonds is onderdeel van Stichting DOEN.

 

 

CROWDFUNDING TIPS

Crowdfunding is fantastisch, maar zorgt ook vaak voor grijze haren. Voor veel mensen is het toch best een hindernis, zo direct en persoonlijk om geld vragen. Wij struinden verschillende crowdfundingsites voor je af en verzamelden 14 tips van de experts. De leukste vinden wij: organiseer een lanceringsfeestje, met natuurlijk een computer of grote QR code waarmee direct geld overgemaakt kan worden.

 

1. Crowdfunding is hard werken
Realiseer je vooraf dat crowdfunding veel meer is dan alleen je project op een website plaatsen en een filmpje maken. Je moet je project actief en op originele wijze promoten, donateurs werven en iedereen op de hoogte houden. Het is een tijdelijke fulltime baan… Maar pak je het op de juiste manier aan, dan zal je ook zien hoe leuk het is om met zoveel meer steun dan je misschien had verwacht je droom waar te maken.

2. Jij (en je passie) zijn nog belangrijker dan je idee
Je publiek moet jou leren kennen en sympathie ontwikkelen voor jouw droom. Een crowdfunding campagne draait voor een groot deel om jou, verstop jezelf niet achter je plannen.

3. 40 dagen
De beste looptijd voor een crowdfunding campagne is over het algemeen 40 dagen. Is de campagne korter dan 40 dagen dan heb je niet genoeg tijd iedereen te bereiken. Duurt de campagne langer dan 40 dagen, dan verslapt de aandacht.

4. Stem je doelgroep af
Het is beter een kleine groep donateurs te goed bereiken, dan een grote groep mensen half. Zorg er voor dat de mensen die je bereikt ook mensen zijn die echt geïnteresseerd (kunnen) zijn in je project. Ga bijvoorbeeld op zoek naar (online) ‘communities’ in jouw vakgebied.

5. Organiseer een feestje
Organiseer een feestje voor je beste fans, vrienden en familie. Zet dat tijdens dit feestje een computer klaar, waarop mensen meteen kunnen doneren. Of huur voor een avond een mobiel pinautomaat. En houd op een leuke manier de stand bij!

6. Zoek (lokale) pers op
Zeker lokale pers is vaak op zoek naar leuke, bijzondere of inspirerende verhalen. Licht hen in over je project. En vertel niet alleen dat je aan het crowdfunden bent, maar vertel hen vooral over je project en ideeën. Maak men enthousiast!

7. Zorg voor een goed ‘startbedrag’
Zorg ervoor dat er een groep is van 10-50 mensen die je project sowieso steunen. Vraag hen te doneren het moment dat je project online gaat. Dit is een goed voorbeeld voor twijfelende donateurs en versterkt je geloofwaardigheid.

8. Een exclusieve reward
Je reward (bedankje voor het crowdfunden) is belangrijk. Verzin iets origineels, bijzonders en vooral iets exclusiefs. Blijf wel in de gaten houden dat de kosten van de reward (en de tijd die je erin steekt) in verhouding staan tot de donatie.

9. Maximaal 2000 euro uit persoonlijke kring
Houd er rekening mee dat je gemiddeld maximaal 2000 euro ophaalt uit persoonlijke kring. Je moet dus echt de boer op met je project.

10. Content!
Zorg voor interessante content in het Social Media gedeelte van je campagne. Maak iets dat mensen leuk vinden om te delen (een bijzonder filmpje, grappige foto of goede quote).

11. Wekelijks contact
Blijf contact houden met je (potentiële) donateurs. Geef een wekelijkse update over de stand van zaken. Stuur ze eventueel een Tikkie als ze dat makkelijk vinden (wel eerst vragen!) En zorg voor een dialoog. Bedank en stel en beantwoord vragen.

12. Benader mensen individueel
Blijf niet hangen op Social Media, benader mensen ook individueel. Stuur dan geen standaardbrief, maar vertel mensen waarom dit project nou juist voor hen interessant is.

13. Crowdfunding start al voor dat je project online staat
Het is lastig mensen ‘uit het niets’ om geld te moeten vragen. Zijn ze al maanden op de hoogte van je project en leven ze met je mee, dan is het een stuk makkelijker te vertellen dat je aan het crowdfunden bent en ze te vragen iets bij te dragen.

14. Gebruik mogelijkheden Social Media
Bijvoorbeeld: via het geweldige ‘@’ kan je op Twitter mensen aanspreken die je in het normale leven nooit zomaar een berichtje zou sturen. Benader je idolen en vertel ze wat je aan het doen bent. Wie weet raken ze geïnspireerd en zetten zij hun (veel grotere) netwerk in om je te helpen.

 

Bronnen crowdfundig tips: Cinecrowd, voordekunst, Wayv Crowdfduning, Kickstarter