Componistenportretten: van Vivaldi tot Sjostakovitsj

wo 9 oktober 2024 t/m wo 12 maart 2025

COMPONISTENPORTRETTEN: VAN VIVALDI TOT SJOSTAKOVITSJ
Componistenportretten: van Vivaldi tot Sjostakovitsj
In onze appeltaartreeks wandelen we aan de hand van componistenportretten door drie eeuwen muziekgeschiedenis. Het is een vervolg op de reeks van vorig seizoen, maar onafhankelijk te volgen. Steeds op woensdagmorgen in het Klooster:
9 oktober 2024 Vivaldi,
6 november 2024 Mozart,
4 december 2024 Schubert,
15 januari 2025 Chopin en Liszt,
5 februari 2025 Debussy en Ravel en
12 maart 2025 Sjostakovitsj.

Via beeld, geluid en de gitaar van Olga Franssen volgen we de verschillende stijlperiodes. In de pauze word je getrakteerd op een kop koffie met appeltaart. Om een indruk te geven en de smaak te pakken te krijgen alvast een impressie van vier van de zes lezingen:

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Koud, knisperend, wind, stampvoeten, klappertanden, moe, loom, dronken, slaperig ... Vivaldi weet de klanken van de vier jaargetijden realistisch te vertalen in muziek. Maar naast deze hit heeft Vivaldi ook talloze opera’s en kerkmuziek geschreven. Voor de meisjes-vondelingen, het “conservatoria dell’ ospedale della pietà” heeft hij vijfhonderd concerten geschreven. Heel veel productiewerk dus en om dit voor elkaar te krijgen gebruikte hij de sequens. Olga legt het uit met muziekvoorbeelden en op haar gitaar.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), het wonderkind
Mozart had een moeizame relatie met zijn vader, was dol op zijn Constanze en maakte ruzie met zijn opdrachtgevers. Hij hield van flauwe grapjes, was gefascineerd door lichamelijke intimiteiten en wilde verder maar een ding: componeren, altijd en overal. Hij heeft het grootste deel van zijn leven in vorstenhuizen, herbergen, trekschuiten en hobbelende koetsen doorgebracht. Mozart schreef in vele genres en bezettingen: opera’s, symfonieën, kamermuziek en kerkmuziek. Aan de hand van de meest treffende muziekvoorbeelden en Olga's gitaar ontdek je waarom de “klassieke eenvoud” van Mozart zo geniaal en verrassend is.

Franz Schubert (1797-1828), vriendenvriend
Schubert was misschien wel de eerste zelfstandig scheppende componist, zijn werk werd weinig uitgevoerd. Hij had nog geen publiek: de aristocratie en de kerk waren zijn toehoorders niet meer en de burgerij nog niet. Hij was een componist tussen de klassen en aangezien hij (nog) geen publiek had werden er Schubertiaden georganiseerd: kamerconcerten in kleine kring. In deze lezing luisteren we naar zijn heerlijke melodieën, zijn originele strijkkwartetten en zingen we, voor wie wil, onder gitaarbegeleiding, het Ave Maria mee.

Dimitri Sjostakovitsj (1906-1975), de angstkunstenaar
In 1936 beweerde Stalin dat de Sovjetopera gebruikt moest maken van de nieuwste middelen als het om muzikale technieken ging, maar dat het idioom ervan dicht bij de massa moest blijven, en helder en toegankelijk moest zijn. Aan deze oproep kon Sjostakovitsj niet altijd voldoen. Stalin liep weg tijdens één van zijn uitvoeringen en in de krant werd zijn muziek vervolgens afgedaan als chaos in plaats van muziek. De revolutie van 1917, de Russische burgeroorlog, het beleg van Stalingrad en de voortdurende onderdrukking maakten hem bang. Een componist die schrijft voor de massa, maar ook voor de elite. Zowel de tweede wals gespeeld door Andre Rieu als de radicale opera De Neus, zowel de filmmuziek The Gadfly als de hartstochtelijke strijkkwartetten ... ze zijn geschreven door een en dezelfde componist. Olga's gitaar en de meest treffende muziekvoorbeelden begeleiden de lezing.

6 lessen van 2 uur, elke 4 weken. Toon details
1: woensdag 9 okt 2024 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
2: woensdag 6 nov 2024 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
3: woensdag 4 dec 2024 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
Kerstvakantie: woensdag 1 jan 2025
4: woensdag 15 jan 2025 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
5: woensdag 5 feb 2025 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
6: woensdag 12 mrt 2025 - 10:00 – Het Klooster – lokaal 28
Het Klooster Toon adres-info
€ 86,00
Olga Franssen
Startdatum
woensdag 9 oktober 2024 - 10:00
Lesvorm
Op locatie

  Olga  Franssen O.
Olga Franssen
Na haar opleiding aan het conservatorium, waar ze viool en gitaar studeerde, richtte Olga Franssen mede het Amsterdams Gitaartrio op. Met dit trio reisde ze 25 jaar de wereld rond en nam ze vele cd’s op. In 1985 werd hun bewerking van De vier jaargetijden van Vivaldi bekroond met een Edison. Olga heeft zich gespecialiseerd in het bewerken/arrangeren, niet alleen voor dit trio maar ook voor Herman van Veen en andere ensembles. Daarnaast is zij werkzaam als opnameleider bij cd-opnamen. In 2007 rondde zij de studie muziekwetenschap ‘cum laude’ af aan de Universiteit van Utrecht. Ze geeft met veel plezier lezingen en luistercursussen over ‘muzikale’ onderwerpen.


Locatie

Volksuniversiteit Het Groene Hart
Klooster, Wilhelminaweg 77
Woerden


Website: Componistenportretten: van Vivaldi tot Sjostakovitsj


Over Volksuniversiteit Het Groene Hart

Meer informatie over Volksuniversiteit Het Groene Hart vindt u in de cultuurmap: Volksuniversiteit Het Groene Hart
Bezoekadres: Wilhelminaweg 77 (Het Klooster, 3441 XB Woerden
Contact: tel: 0348 420 662 | e-mail: info@vuhetgroenehart.nl