Jeannette Huizenga
Na haar opleiding aan academie Minerva te Groningen en de Rietveld academie te Amsterdam, startte Jeanette Huizenga-Luteijn in 1978 haar eigen keramiekatelier in Linschoten. Tot vandaag werkt ze daar vooral met klei. De laatste jaren maakt ze ook incidenteel schilderijen in opdracht. Gezien haar brede opleiding is het niet verwonderlijk dat niet alleen het ambachtelijk vormen van klei haar interesseert, maar ook de kleur en vlakverdeling. Eigen glazuurexperimenten, en het voortdurend zoeken naar nieuwe mogelijkheden, maken dat haar werk niet onder één noemer te vangen is. De vele opdrachten hebben haar ervaring gegeven op allerlei gebied, variërend van figuratieve beelden tot reliëfs, en van serviezen tot grote objecten.
De vorm van het keramisch werk
Het keramisch werk van Jeanette is handgevormd en lijkt organisch gegroeid. Het is vrijwel altijd asymmetrisch. Meestal zijn de werken rond en organisch, menselijk van aard. Als afwisseling komen dan ineens weer hoekige bouwwerken en tentvormen. Zo werkt zij wisselend als de seizoenen; steeds op zoek naar nieuwe thema's, die in een kleine serie van zeven variaties worden uitgewerkt. Een terugkerend thema is de vaasvorm in allerlei gedaanten, zoals de stapelvaas, de tweelingvazen, de gatenvaas, de vloervaas. Speciaal in opdracht ontstaat gelegenheidswerk, zoals bijzonder draaiwerk en grafurnen.
Tuinbeelden
Grote objecten en bouwsels worden speciaal voor de tuin in de winter gemaakt. Het zijn torens, beesten, boomvormen, schalen en half abstracte vormen. Het werk bestaat uit delen en is speels en humoristisch door extra toevoegingen in metaal en losse hangende elementen, die in nissen zijn geplaatst of om de keramische vorm heen dansen. De losse elementen vormen bonte stapelingen van één meter of hoger. De verschillende soorten steengoed-klei worden afwisselend puur gelaten of veelvuldig geglazuurd. Vaak worden meerdere klei soorten voor één object gebruikt. Het werk wordt op steengoed-temperatuur gebakken (1250 graden).